Kolejka Wąskotorowa Nadleśnictwa Gminy Hajnówka
Bez wątpienie jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych w powiecie Hajnówka jest sieć kolejek wąskotorowych. Ich historia sięga okresu I wojny światowej, kiedy to Niemcy eksploatowali puszczę. Do końca lat 80. XX wieku służyły głownie do wywozu drewna z puszczy. Teraz jednak przyciągają rzesze turystów, którzy dzięki specjalnym przejazdom mogą rozkoszować się obecną przyrodą. Tak, to właśnie Puszcza Białowieska i wspaniała gmina, jaką jest Hajnówka.
Kilka słów o historii Kolejki w naszej pięknej Puszczy Białowieskiej
Cała historia tej wyjątkowej kolejki sięga lat okresu I wojny światowej. To właśnie w 1915-1918 roku na terenie Puszczy Białowieskiej przebywali Niemcy. Pozyskiwano dużo drewna, jednak musiała powstać odpowiednia infrastruktura wokół całego przedsięwzięcia. Wybudowano więc fabrykę wełny drzewnej, liczne tartaki a także fabrykę suchej destylacji drewna. Niestety pojawił się problem z transportem pozyskanego materiału. Konie przestały wystarczać. Dlatego też w 1916 roku rozpoczęto budowę leśnej kolejki, w której brali udział jeńcy francuscy, rosyjscy a także lokalni mieszkańcy. Z ciekawostek dodamy, że poza stałymi torami naziści skoncentrowali się na budowie przenośny szyn, które zmieniały swoją lokalizację w zależności od potrzeb.
Kolejne lata i zmiany
Z kolei w okresie od 1924 do 1929 kolejki leśne należały do angielskiej firmy The Century European Timber Corporation. To ona uzyskała wówczas prawa do eksploatacji Puszczy Białowieskiej. Nadal trwał wyrąb drzew, a to prowadziło do wzrostu przewozów kolejką. W 1929 roku Puszcza stała się objęta władaniem Dyrekcji Lasów Państwowych w Białowieży. Na początku 39 roku przybyli tu Rosjanie. Nadal zagarniano stąd duże ilości drewna, dlatego kolejki cieszyły się ogromną popularnością. Dwa lata później ponownie nastała era Niemców, a po 1944 roku Polacy zaczęli usuwać wszelkie zniszczenia. Wtedy wówczas uruchomiony został także pierwszy pociąg z Hajnówki do Białowieży. Wraz z rozwojem technologii, tabory zaczęto naprawiać.
Walory turystyczne
Oczywiście w latach 70-tych, kiedy rozwinął się transport samochodowy rola leśnej kolejki widocznie zmalała. Zaczęto więc likwidować poszczególne tory, zostawiając ich niewielki fragment. Obecnie liczy on sobie długość 123 kilometrów. W 1991 roku ostatecznie zanikł transport drewna, a od tego momentu kolejka wąskotorowa stała się wyłącznie turystyczną atrakcją. Początkowo była to jedna trasa o długości 11 kilometrów. Dwadzieścia lat temu uruchomiona została druga, krótsza linia na odcinku 6 kilometrów